اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش روی صحنه جشنواره تئاتر استانی می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت

  • کد خبر: ۱۳۷۶۴۲
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش  روی صحنه جشنواره تئاتر استانی می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت
امروز چهار تماشاخانه مشهد میزبان چهار تئاتر از دو شهر تربت حیدریه و مشهدند که سابقه درخشانی در تئاتر استان دارند.

ناصر نداف  | شهرآرانیوز؛ روز گذشته در جشنواره تئاتر استانی فجر خراسانی رضوی چهار نمایش روی صحنه رفت و با استقبال خوبی رو به رو شد تا روز دوم پرشورتر و با استقبال بیشتر آغاز شود. امروز چهار تماشاخانه مشهد میزبان چهار تئاتر از دو شهر تربت حیدریه و مشهدند که سابقه درخشانی در تئاتر استان دارند.

 

امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش در جشنواره تئاتر استانی روی صحنه می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت

انتظار با طعم پرستاری در حلبچه

اولین نمایش دومین روز برگزاری جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی به نام تئاتر «انتظار با بوی نرگس» به نویسندگی زینت صالح پور و کارگردانی احمد اکبرزاده است که امروز پنجشنبه، دهم آذرماه، ساعت ۱۵ در تماشاخانه بهار در مجموعه تئاترشهر مشهد روی صحنه می‌رود. این نمایش که از تربت حیدریه در این جشنواره شرکت کرده است به انتظاری زنانه در جنگ می‌پردازد. «انتظار با بوی نرگس» داستان پرستاری در حلبچه است که در جریان جنگ تحمیلی در انتظار آمدن شوهرش از جنگ در یک بیمارستان مخروبه است. حکیمه خاکسار، مهشید محمدی، سارا اسدی، ساغر قائمی و کوثر یعقوب زاده، بازیگران، و مهدی حسنی، آهنگ ساز و رقیه اکبرزاده طراح لباس این نمایش هستند.
احمد اکبرزاده در یادداشت نمایش کارگردان نوشته است: «انتظار با بوی نرگس» با رویکرد جنگ و دفاع مقدس و کرونا برای حضور در جشنواره آماده شده است. امید است با یک اجرای خوب و بدون نقص گامی در جهت اعتلای هنر والا و مقدس تئاتر برداشته باشیم. «انتظار با بوی نرگس» از آثار برگزیده جشنواره تئاتر بسیج استانی امسال است.

 

امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش در جشنواره تئاتر استانی روی صحنه می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت

داستان ۲ برادر ناتنی

«پیوند خونی» دومین نمایش روز دوم جشنواره تئاتر استانی است که امروز پنجشنبه، ساعت ۱۷ در سالن اصلی تئاترشهر مشهد روی صحنه می‌رود. این اثر به نویسندگی هوشمند هنرکار و کارگردانی مهرداد حسامی کاری از تئاتر تربت حیدریه و درباره دو برادر ناتنی است که در حاشیه شهر اورشلیم زندگی می‌کنند. یکی از برادران کارگری می‌کند و دیگری در خانه می‌ماند. آن‌ها در روزنامه یک آگهی می‌یابند که زندگی آن‌ها را دچار چالش می‌کند. در این نمایش امیر قادری، رسول وحدت، یاسین زنگنه و ابوالفضل عمرانی به ایفای نقش می‌پردازند و محمدرضا نحوی (طراح‌صحنه) و مهدی حسنی (آهنگ ساز) فعالیت می‌کنند. مهرداد حسامی کارگردان «پیوند خونی» در یادداشتی نوشته است: «ظاهرا گناه به نظر نمی‌رسید که آدم بختش را داشته باشد که راهش را عوض کند. چرا این کار را نکند؟ من فکر کردم به کرم‌هایی که گرم گرفته اند در پیله هایشان خوابیده اند و یک روز با بال و چیز‌های دیگرشان از آنجا بیرون می‌آیند. آدم چرا این جوری نباشد؟ اگر رؤیاهایش شیرین باشد و شب گرمش کند، چرا روز بعد آدم دیگری نباشد که از خواب پا می‌شود؟»

 

امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش در جشنواره تئاتر استانی روی صحنه می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت

تم «امید» از جنس «پیرمرد و دریا»

نمایش «مانولین» به نویسندگی امیررستگار و کارگردانی علی پیمان دوست از مشهد سومین اثری است که امروز ساعت ۱۹ در تماشاخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی روی صحنه می‌رود.
«مانولین» اقتباسی از رمان «پیرمرد و دریا»، نوشته ارنست همینگوی، است. «مانولین» به شیوه تک بازیگر نمایش از لحظه رفتن سانتیاگو (پیرمرد) به دریا تا شکار ماهی و جنگ باکوسه‌ها را شرح می‌دهد.
مانولین شاگرد پانزده ساله سانتیاگو است. اکنون ۱۰ سال از جنگ پیرمرد با دریا و کوسه‌ها گذشته و مانولین که حالا جوانی ۲۵ساله است، برگشته است که انتقام پیرمرد را از دریا بگیرد.

آنجایی که پیرمرد بعد از ۸۵ روز شکست از دریا و دست خالی برگشتن به ساحل، دوباره دل به آب می‌زند تا ماهی صید کند و بالاخره روز موعودش فرا می‌رسد. کارگردان در یادداشتی امید را مهم‌ترین مضمون «مانولین» می‌داند و می‌نویسد: «امید، کلمه‌ای که این روز‌ها برای ما مبهم است. آیا انسان بدون امید قادر به زیستن است؟ شکست خوردن آسان است، اما قبول شکست خیلی سخت است. آدمی در اوج ناامیدی هم با دیدن روزنه امید می‌تواند دوباره در مسیر خود گام بردارد و به سمت رؤیا‌های خود حرکت کند.
سانتیاگو (پیرمرد) می‌جنگد و شکست می‌خورد، اما شکست را پایان همه چیز نمی‌داند.»
در این نمایش تک بازیگر، علی پیمان دوست، هنرنمایی می‌کند و محمد اسماعیل زاده به عنوان انتخاب کننده موسیقی و صدا، زهرا محمدی به عنوان طراح لباس و زَرگل گلیار به عنوان طراح پوستر فعالیت می‌کنند.

 

امروز، ۱۰ آذر، چهار  نمایش در جشنواره تئاتر استانی روی صحنه می‌رود | محتوا‌های مختلف با فرم‌های متفاوت

رسیدن به آنچه می‌خواهی

آخرین تئاتر روز دوم جشنواره اثری از شهر مشهد است. «un۱۲» به نویسندگی مشترک امیر رستگار و منصور جهانبخش و کارگردانی امیر رستگار، امروز ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد نوری در حوزه هنری خراسان رضوی روی صحنه می‌رود.
در این نمایش منصور جهانبخش، عباس رستگار، سمانه پرتوی، پرستش سلطانی، فرشاد رضوانی و مریم رستگار بازی می‌کنند. امیر رستگار، کارگردان «un۱۲»، در یادداشت کوتاه خود نوشته است: «اگر بدانی چه چیزی می‌خواهی و اگر شدیدا آن را بخواهی، راه رسیدن به آن را خواهی یافت.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->